|
ZÁPIS Z AKCE FOTOGALERIE |
|
Taková normální akce V srpnu roku 1997 Technická komise Slovenské speleologické společnosti vytvořila v Zádielské dolině Slovenského krasu světový rekord v lanovém přemostění, který byl zapsán do Guinessovy knihy rekordů. (O této akci se čtenář mohl dočíst ve Speleu, případně shlédnout velice působivý film na videu). Jaké byly hlavní parametry rekordu? Vzdálenost naměřená mezi podpěrami byla 847,67 m a odvážlivci po tomto laně překonávali údolí ve výšce cca 300 m nad zemí. Tato akce byla některými jeskyňáři z ČR chápána jako výzva, jiní, kteří se akce zúčastnili, si uvědomili, že se nepodařilo dotáhnout do konce měření chování lana při těchto extrémních zatíženích. Došlo k dohodě s Gustávem Stibrányim, že se podobná akce uskuteční v příštím roce v Čechách a měření se připraví důkladněji. Počátkem června roku 1998 přípravy na vytvoření nového větového rekordu běžely na plné obrátky. Světový výrobce lan, akciová společnost LANEX Bolatice ukončila výrobu dvou speciálních lan délky 1.200 a 800 m. Lana měla průměr 14 mm a nosnost 35,9 kN, tj. zhruba 3,5 tuny. Jejich výjimečnost byla kromě extrémní délky v tom, že se podařilo snížit tažnost při zatížení 10 kN (cca 1 tuna) až na hodnotu 11,5 %. První lano bylo určeno k vytvoření nového rekordu, druhé zase pro trenažér, na kterém lezci ještě před vstupem na rekordní lano budou muset prokázat svou fyzickou a technickou zdatnost. Pořadatelem akce nazvané Labský traverz byla Speleologická záchranná služba ČSS prostřednictvím stanice č.4 Severní Morava. Garantem se stal vrchní požární rada Hasičských záchranných sborů ČR plk. Ing. Miroslav Štěpán. Realizace by byla těžko zvládnutelná jen silami členů Speleologické záchranné služby, a proto jim na pomoc přišli i další záchranáři. Na pomoc přijeli i kolegové ze Slovenska, v čele se starým známým rekordmanem Gustávem Stibrányim. ............ Místo nového rekordního přemostění nebylo organizátory vybráno nahodile. Labské pískovce se svými vysokými a štíhlými pískovcovými věžemi dostatečně vzdálenými od sebe, nabízely dost možností pro výběr nového rekordního přemostění. Po prochození lokality byl nakonec k přemostění vybrán pilíř na Dolním žlebu a Vyhlídka Belveder u Labské Stráně. Ukotvení na v. straně na Vyhlídce Belveder u Labské stráně umožňovalo sice divákům bezpečné sledování pohybu na laně, ale pro organizátory znamenalo vysokou náročnost na zajišténí bezpečnosti nejen při přetahování lana přes údolí. Údolí je totiž velice frekventovanou vodní, silniční a železniční tepnou a jakékoliv narušení dopravy spadlým lanem nebo šňůrou bylo nutno vyloučit, případně snížit na minimum. Také díky pochopení správy CHKO Labské pískovce se akce mohla uskutečnit v místě ochranného pásma 1. stupně, samozřejmě za respektování přísných předem stanovených podmínek, které budou chránit přírodu v místě konání přemostění. Čtvrtek 2. července 1998 - Prolog Pátek 3. července 1998 - Den rekordu Všemi organizátory je nervózně vyhlížen vrtulník, bez něhož by akce ztroskotala. Konečně se z oblohy ozývá známý zuk a vrtulník KANIA společnosti HELICOPTER z Příbora sedá na louku. Pilot se okamžitě seznamuje se svým úkolem a aktuátní situací. Mezi záchranáři je dohodnuto, že z důvodu určitého procenta rizika bude na palubě vrtulníku kromě pilota jen náš kolega - armádní specialista Pavel Chvalina. Dolaďují se poslední detaily, nic se nesmí ponechat náhodě. Šňůra musí být přetažena perfektně hned napoprvé a pokud by praskla, znamenalo by to konec akce. Vrtulník startuje a nalétává nad vyhlídku Belveder. Z paluby vrtulníku je spuštěna šňůra,
kterou je k vrtulníku připojena hlavní přetahovací šňůra. Jak později líčil
Pavel Chvalina, situace byla poměrně dramatická, protože vrtulník měl při visu nad
plošinou Belvederu vítr v zádech (zde jistě lidem znalým přeběhne po těle mráz).
Jediný pasažér na palubě vrtulníku popsal situaci následovně: Situaci excelentně zvládl pilot Ján Sokol, člověk který drží v ruce knipl již dvacet let a užil si své při letech ve Vysokých Tatrách, pro policii nebo leteckou záchrannou službu. Vrtulník po natažení lana ještě čekal na zemi. Dokud nebude přetaženo hlavní lano, musí vyčkat. Nic nelze ponechat náhodě. Na cestu přes údolí vzduchem pomalu vyráží hlavní lano. Jeho hmotnost na cívce byla cca 150 kg, což ve výsledném efektu jeho přetahování přes údolí znamenalo protiváhu až 250 kg. Záchranáři na skalním pilíři u Dolního žlebu se činí a k přetažení lana využívají svou váhu při chůzi z kopce. Délka lana přes údolí je skoro 1 000 m a dalo to pořádnou fušku, než se jeho konec dostal na kotvící cívku, která zajišťovala, že nedojde ke snížení pevnosti lana vlivem uzlu, který by se jinak ke kotvení musel uvázat. Po ukotvení lana na z. straně dochází k jeho vypnutí pomocí dánského lodního navijáku (s českou klikou) na hodnotu 700 kg. Organizátorům padá kámen ze srdce. Lano je nataženo a bezpečně ukotveno. Může začít pokus o překonání rekordu. Do vzduchu vylétly špunty a slavnostní zahájení odstartovalo pokus o vytvoření nového světového rekordu. Napřed lano asi ve dvěstěmetrové jízdě zatížil svou hmotností ředitel Labského traverzu, p. Radomil Matýsek, aby sám svým metrákem prověřil jeho spolehlivost. Nastává konečně dlouho očekávaný okamžik, kdy se na lano vydává první rekordman. Po dohodě mezi záchranáři je jím Zdeněk Kadlec, jeskyňář a horolezec z Děčína, který patřil mezi nejobětavější organizátory. Pro zpestření své jízdy z východu na západ, možná i pro televizní kamery, udělal v půlce přemostění na laně výmyk (cca 170 m nad hladinou Labe). Zopakoval si tak svůj kousek z roku 1990, kdy se účastnil lanového přemostění ze zámku v Děčíně na protější Pastýřskou stěnu. Po skoro hodinové pouti doráží Zdeněk Kadlec na z. kotvení, kde je ihned osvěžen šampusem od hlavy až k patě. Přítomný notář Miroslav Marek z agentury Dobrý den z Pelhřimova potvrzuje po geodetickém měření vytvoření nového světového rekordu v délce lanového přemostění a to 953,38 m (přímá vzdálenost mezi body ohraničujícími volnou délku lana). Na start ze západu na východ vyjíždí Dana Kadlecová (manželka Zdeňka). Její cesta je snazší z důvodu převýšení západního kotvení proti východnímu o 23 m. Asi 150 m před cílem je k ní spuštěn na šňůře reportér NOVY Standa MOTL, který s ní natáčí rozhovor. Na jeho poznámku, že je to jeho první rande s holkou na laně mu Dana briskně odvětí: „Tak pozor. Já jsem vdaná a mám tři děti!!!” Do soumraku prvního dne traverz překonalo ještě několik lezců. Organizátoři mohli být s prvním dnem spokojeni, pouze účast diváků předpokládali větší, což hlavně při večerní produkci country kapel bylo vidět nejvíce. Sobota 4. července 1998 - Den deštivý Na start se vydávají další desítky nadšenců. Po absolvování malého trenažéru, zaplacení poplatku za přelezení, podepsání čestného prohlášení o dobrovolném vstupu na přemostění se mohou zařadit do řady zájemců o přelezení. Mezi borci vypukl tichý boj o co nejlepší čas. Časy se napřed dostávají pod hranici dvaceti minut, pak 15 minut a nakonec skutečně rekordní čas - 9 minut a 57 vteřin vytvořil jeskyňář Petr Poiák z Plánivské skupiny. Pro představu čtenáře, za jak dlouho ujdete po rovině kilometr? Poslední lezci překonávají údolí nejen za tmy, ale i za nepříjemného vytrvalého deště. Obavy z toho, že lano nasáklé vodou vyvolá velké zvýšení tahu, byly zbytečné. Tah v laně se díky měřícímu přístroji neustále kontroloval a podle potřeby se lano na navijáku buď popouštělo nebo dotahovalo. U každého lezce se po přelezení kontrolovala jeho váha z důvodu výpočtu závislostí tahů v laně na váze lezce při současném sledování dalších faktorů. Spousta diváků - laiků si možná dodnes myslí, že jediným cílem bylo získat světový rekord do ČR. Toto byl pro organizátory cíl postavený na stejnou úroveň s cíli dalšími. Šlo o zjištění a rozbor chování lan extrémních délek při vysokém zatížení, o zkoumání využitelnosti lanových přemostění pro záchranu osob, o prověření organizačních schopností štábu dobrovolných záchranářů. Také to nebyla trucakce vůči Slovákům. Stejně jako jsme jim pomohli v předchozím roce na Slovensku, přijeli nám letos pomoci i oni. A pomohli opravdu hodně. Vytrvalý déšť přinutil organizátory akce upravit prostor pro vystoupení country kapel. Tatra 815 jednotky CO s upravenou plachtou výborně posloužila jako jeviště, prostorný stan jednoho z prodejců piva jako hlediště a prostor mezi těmito plochami využili později všichni jako taneční parket. Neděle 5. července 1998 - Den oficiálně poslední Stejně jako předchozí den se lezlo do pozdní noci, ale i tak muselo být hodně dalších zájemců odmítnuto. Pondělí 6. července 1998 - Den balící Zapomnělo se opět na pana Murphyho a jeho zákony. Zrovna v době, kdy se lano blížilo k V kotvení, došlo k prasknutí přetahovací šňůrky. Stejně bychom ji sice přeřízli, ale všechny likvidační týmy dole v údolí se v tuto dobu věnovaly úplně jiné činnosti. Jeden tým si popíjel kafe na terase nádražní restaurace u Dolního žlebu, další pak pod Belvederem okukoval pracovnice „masérského salonu”. Vysílačky sdělily hrůznou zvěst „LANO PRASKLO!!!” a než dozněla ozvěna, již všichni pelášili stáhnout a rozřezat šňůru. Nejdramatičtější bylo, že se šňůra zachytila v troleji železnice, ale Štěstěna stála při nás. Asi 50 m od spadlé šňůry stál drážní trolejový vůz, který jen zacouval a šňůru z troleje sundal. Chlapi ani moc nenadávali, určitě nám museli předtím držet palce. Na mezinárodní silnici se šňůra nedostala. Koruny stromů usměrnily její pád tak, že vytvořila uprostřed vozovky průvěs ve tvaru U, který byl noži rychle zlikvidován. Zbytky šňůr se pak podařilo stáhnout z vrcholů korun stromů na obě kotvící stanoviště tak, že po nás nezůstal nikde ani centimetr. I zástupci CHKO, kteří byli zrovna v době prasknutí šňůry na západním kotvení, hodnotili likvidaci traverzu včetně celé akce bez připomínek. Závěr Konání obdobných akcí v budoucnu není absolutně vyloučeno. Stále není překonán bájný kilometr nebo i případně dva v roce 2000. Uvidíme, zda se najde další „šílená parta dobrodruhů”. |
|